Matchen op drijfveren
Stem de drijfveren van kandidaten af op de ambities van opdrachtgevers!

Hoe vind je als recruiter op een snelle en efficiënte manier de juiste persoon voor de juiste functie en borg je dat de hij of zij zich thuis zal voelen, goed zal presteren en lang zal blijven bij zijn nieuwe werkgever?
Kennis en ervaring worden in een selectieproces nog te vaak overgewaardeerd. Wat de geschiktheid betreft is bewezen dat leeftijd, aantal opleidingsjaren en werkervaring slechte voorspellers zijn voor succes.
Matchen op drijfveren biedt gelukkig een goed alternatief. Onderzoek wijst uit dat werknemers gelukkiger zijn, beter presteren, meer bereiken en langer bij dezelfde werkgever blijven, als ze met de rol die ze vervullen en de belangrijkste werkzaamheden die ze verrichten niet alleen de organisatiedoelen, maar ook hun eigen doelen en persoonlijke ambities realiseren.
Het achterhalen van de drijfveren van kandidaten blijkt in de praktijk echter niet altijd even makkelijk en kost bovendien waardevolle tijd. Wie op basis van zijn of haar CV en motivatiebrief een perfecte match lijkt, blijkt bij de eerste kennismaking vaak toch niet het ‘type’ te zijn dat je als recruiter of werkgever zoekt.
Met Mijn.Scarfforce:
- Bespaar je als recruiter waardevolle tijd -en als zodanig budget- bij het inventariseren en analyseren van de drijfveren van jouw kandidaten en het realiseren van een duurzame match op drijfveren.
- Lever je betere en duurzame kwaliteit aan opdrachtgevers.
- Verbeter het zelfinzicht van je kandidaten te vergroten, hetgeen de candidate-experience ten goede komt.
- Lever je waardevolle input aan jouw opdrachtgevers voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan voor hun nieuwe medewerker.
BESPAAR WAARDEVOLLE TIJD -EN DUS BUDGET- TIJDENS HET SCREENEN VAN EN BORG DAT JE KANDIDATEN AANTREKT OF AFLEVERT DIE INTRINSIEK ZIJN GEMOTIVEERD OM HUN NIEUWE ROL TE VERVULLEN.

1. Maak in minder dan 5 minuten de drijfveren van de kandidaat inzichtelijk:
- Zie in één oogopslag wat de sterkste drijfveren en belangrijkste waarden van jouw kandidaten zijn en wat hen wel enjuist niet motiveert.
- Genereer een concrete checklist ten aanzien van wat zij nodig hebben in hun nieuwe baan/rol om voldoening te ervaren en intrinsiek gemotiveerd te zijn om het beste uit zichzelf te halen. En in welke werkcultuur zij optimaal gedijen.

2. Analyseer en verklaar de huidige situatie:
- Welke waarden moet hij of zij kunnen naleven in de nieuwe functie, rol en met de belangrijkste werkzaamheden?
- Welke persoonlijke ambities dient de kandidaat te kunnen waarmaken met de nieuwe functie/rol/werkzaamheden?

3. Voorspel de geschiktheid van de kandidaat voor potentiële functies
- Maak accurate voorspellingen over de mate waarin een nieuwe/andere functie, rol, werkzaamheden en/of werksituatie invulling geeft aan de sterkste drijfveren de kandidaat. En als zodanig, of die hem of haar diep van binnen echte voldoening zal geven en intrinsiek zal motiveren om maximaal te presteren.

4. Verken de opties
Verivieer telkens of de nieuwe functie, rol, hoofdwerkzaamheden en werkcultuur die je voor de kandidaat in gedachten hebt voldoende aansluiten en invulling geven aan zijn of haar sterkste drijfveren en hem of haar goed in staat stelt om zijn of haar belangrijkste waarden na te leven:
- Welke van zijn belangrijkste waarden kan hij in deze functie/rol wel en niet goed naleven?
- Welke drijfveren en onderliggende emotionele verlangens worden hierdoor wel en niet goed ingevuld?
- In hoeverre zal hij of zij op basis hiervan diep van binnen echte voldoening ervaren in zal hij of zij succesvol zijn in deze nieuwe functie en/of rol, omdat dit hem of haar hij of zij intrinsiek motiveert om het beste uit zichzelf te halen?

5. Actie!
Gebruik de uitkomst van de drijfverentest als een concrete checklist om de gericht het gesprek met kandidaten in te gaan en hun geschikheid te bespreken en analyseren. En uiteindelijk, om te borgen dat je kandidaten aflevert die intrinsiek zijn gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen.