Merkontwikkeling en Merkonderzoek

Versterk de emotionele connectie tussen merk en doelgroep 

Hoe zorg je ervoor dat de consument steeds opnieuw bij jullie terugkomt?

In de turbulente wereld waarin we nu leven, waarin de basis voor merkentrouw steeds verder onder druk komt te staan, wordt het voor een groeiend aantal organisaties steeds moeilijker om een duurzame band op te bouwen met de doelgroep met het uitsluitend communiceren van productvoordelen: Hoe zorg je er vandaag voor dat de consument telkens opnieuw weer bij jullie terugkomt en voor jullie kiest?

Sterke merken resoneren met onze eigen kernwaarden

Dankzij de ‘Means-end theorie’ van Gutman, de ‘Why-theorie’ van Simon Sinek en bijvoorbeeld het Neurodiagnostisch onderzoek van Joost Augustijn en Jan Bryssinck weten we echter, dat de keuze voor een organisatie(merk) niet alleen wordt gestuurd door praktische en economische afwegingen, maar mede afhangt van de mate waarin het merk helpt om onze idealen te realiseren. Het waardenonderzoek dat Ronald Voorn in 2020 heeft uitgevoerd toont bijvoorbeeld aan dat een overlap tussen de waarden van consumenten en organisaties/merken (waardencongruentie) zelfs belangrijker is dan merkpersoonlijkheidscongruentie en leidt tot een hogere NPS, aankoopintentie en merkloyaliteit.

Vind de klik tussen jullie eigen waarden, de waarden van de doelgroep en belangrijke categoriewaarden

Om vandaag de dag als organisatie/merk duurzaam relevant te blijven voor consumenten en een sterke emotionele band met de doelgroep op te bouwen, is het derhalve voor elke organisatie de uitdaging om aansluiting te vinden en houden op de belangrijkste waarden van de doelgroep.

Voor het realiseren van deze duurzame verbinding en merkrelevantie introduceren we een drietal onderzoeken en tools:

  1. De IdentiteitsscanEen online onderzoek dat als doel heeft om jullie eigen waarden in kaart te brengen.
  2. De Doelgroepscan – Een online onderzoek dat als doel heeft om de waarden van de doelgroep te achterhalen
  3. De Brand Relevance Scan – Een online onderzoek dat als doel heeft om te inventariseren welke waarden de doelgroep op dit moment met jullie merk associeert

Waarbij alle drie de onderzoeken samen de benodigde input opleveren om vanuit jullie identiteit, op een logische en authentieke manier de klik (waardencongruentie) te vinden met de waarden van de doelgroep en belangrijke categoriewaarden (oftewel, Category Entry Points). Voor meer informatie over het duurzaam verbinden op waarden, kijk ook op: Verbindenopwaarden.nl.

Waarom je merk positioneren op gedeelde waarden?

  • Differentiatie in een verzadigde markt
    In een wereld waar organisaties concurreren om de aandacht van consumenten, kunnen zij zich onderscheiden door niet alleen een product te verkopen, maar ook een oplossing te bieden voor realiseren van grotere levensdoelen en idealen die de doelgroep nastreeft, zoals het creëren van een betere wereld.
  • Positioneren als een partner in plaats van leverancier
    Door je als organisatie te richten op gezamenlijke idealen en de gedeelde waarden met de doelgroep, creëer je een gevoel van verbondenheid, en positioneer je jezelf meer als een partner in plaats van een loutere leverancier.
  • Versterken van merkvertrouwen en geloofwaardigheid
    Wanneer je als organisatie bewust bent van de waarden van de doelgroep en wat zij (ècht) belangrijk vinden, kun je beter inspelen op hun emotionele behoeften en verwachtingen. Met als resultaat een grotere geloofwaardigheid, aangezien onderzoek aantoont dat klanten vaak meer vertrouwen hebben in organisaties die dezelfde overtuigingen en idealen delen.
  • Creëren van authentieke en impactvolle merkcommunicatie
    Door als organisatie de waarden van de doelgroep op authentieke wijze te integreren in je communicatie, zorg je ervoor dat de doelgroep zich hier beter in herkent en hiermee identificeert. Het leidt tot een diepere connectie en versterkt de loyaliteit van klanten.
  • Opbouwen van langdurige klantrelaties en versterken van de loyaliteit
    Door als organisatie de gedeelde waarden te integreren in de klantreis, van de eerste kennismaking tot de nazorg, krijgen klanten het gevoel dat ze deel uitmaken van een bredere beweging die hun waarden deelt. Dit versterkt hun  betrokkenheid en zorgt ervoor dat er niet alleen winst voor de korte termijn wordt geboekt, maar dat er een duurzame (emotionele) relatie voor de lange termijn onstaat.

OM EEN STERKE EN DUURZAME BAND MET JE DOELGROEP OP TE BOUWEN, DIENT JE MERK TE RESONEREN MET DE WAARDEN VAN DE DOELGROEP.

Duurzaam verbinden op basis van gedeelde waarden

Scarfforce_Teammanagement en Retentie_Overleg

Hoe houd je je merk duurzaam relevant en aantrekkelijk voor je doelgroep in een turbulente en steeds sneller veranderende wereld?

In een turbulente tijd, waarin de ene crisis na de andere zich aandient, markten, technologie en consumentengedrag in een oogwenk veranderen, keuzes overvloedig zijn en consumenten steeds kritischer worden, is het moeilijk om een duurzame relatie met je doelgroep op te bouwen door het louter communiceren van praktische voordelen.

 

Scarfforce_Teammanagement_Vergroot de kennis

Sterke merken resoneren met onze kernwaarden

Onderzoek wijst uit dat sterke merken een duurzame rol van betekenis hebben in ons leven, omdat zij aansluiten bij onze identiteit en als een middel worden gezien waarmee wij onze idealen kunnen realiseren. Hierbij geldt: Hoe beter zij appelleren aan onze belangrijkste waarden, des te hoger hun relevantie en sterker de emotionele band tussen beiden.

Om deze reden speelt het realiseren van een waardencongruentie tussen merken en consumenten een steeds belangrijkere rol bij het versterken van merkperceptie en merkbinding. Onderzoek laat zien dat wanneer de waarden van een organisatie/merk overeenkomen met die van de consument, dit leidt tot een betere kwaliteitsperceptie, hogere merkwaardering, sterkere merkloyaliteit en een hogere Net Promoter Score (NPS). Hetgeen wordt verklaard, doordat consumenten zich meer verbonden en vertrouwd voelen met een merk dat hun persoonlijke idealen en overtuigingen weerspiegelt.

En, dat levert je op de lange termijn veel op, waaronder een hogere NPS, sterkere merkbinding, hogere kwaliteitsperceptie, hogere gebruiksintentie, en zelfs, een hogere ondernemingswaarde.

 

Scarfforce Branding, emotionele merkrelevantie, sweetspot,

De uitdaging

Vind de klik tussen jullie identiteit, de doelgroep en belangrijke actuele thema’s!

Met de drie tools die we introduceren: De Identiteitsscan, de Doelgroepscan en de Brand Relevance Scan helpen we organisaties om een sterke en duurzame (emotionele) band op te bouwen met de doelgroep, en op een authentieke wijze, een logische klik (waardencongruentie) te vinden en in stand te houden tussen jullie eigen waarden, de doelgroep en de waarden die er toedoen in de categorie waarin zij actief zijn, oftewel belangrijke Category Entry Points).

De combinatie geeft onder andere inzicht in de volgende 5 thema’s:

  1. Wat zijn jullie eigen kernwaarden?
  2. Wat zijn de belangrijkste waarden van de doelgroep?
  3. Wat zijn belangrijke categoriewaarden?
  4. Welke waarden associeert de doelgroep momenteel met jullie merk?

En aanvullend (optioneel):

  • Voor welke waarden staan jullie directe concurrenten?
  • Belangrijke trends: Welke waarden worden steeds belangrijker?

 

Contact

0031-(0)20-5304353

Haarlemmerstraat 121, 1013 EN Amsterdam

Privacy & Data protection

Houd je merk duurzaam relevant en aantrekkelijk voor je doelgroep!