Over ons
Het Scarfforce team
Rudmer van der Meulen
“Ons streven is om meer mensen meer geluk en succes in hun leven te laten ervaren.”
Hi! Mijn naam is Rudmer. Ik ben de grondlegger van Scarfforce. Mijn idee om Scarfforce op te richten ontstond in 2015, nadat ik wederom de vraag voorgelegd kreeg hoe we het merk -dat we zojuist in kaart hadden gebracht- nóg sterker zouden kunnen maken.
Om deze vraag ècht goed te kunnen beantwoorden, kun je in mijn beleving niet heen om de mens en haar fundamentele behoeften: Wat zijn onze drijfveren en streven wij na in ons leven? En, welke waarden hanteren wij hierbij om deze idealen te realiseren? Want, dankzij Gutman zijn ‘Means-End Chain theorie‘ en Ronald Voorn zijn waardenonderzoek introduceerden, weten we dat wanneer je als merk duurzaam aantrekkelijk en relevant voor consumenten wilt zijn, je als een middel dient te worden gezien, via welke zij hun idealen kunnen realiseren. Oftewel, om merken (nóg) sterker te maken, is het essentieel dat je de drijfveren (mentale doelen) en waarden (leefregels) van je doelgroep kent en daar vervolgens met het merk op een logische, authentieke en unieke wijze op aanhaakt.
De behoefte die hieruit ontstond om snel, goed en zuiver inzicht te hebben in wat consumenten drijft, en het ontbreken van een goede, zuivere en gebruiksvriendelijke drijfverentest waarmee je dat kunt inventariseren heeft mij er toe aangezet om daar zelf een test voor te ontwikkelen. Een test die aansluit bij de meest recente theoriëen over wat ons mensen drijft, zoals de theorieën en waardenmodellen van onder andere; Dick Schwab, Daniel Kahneman, Abraham Maslow, David Rock, Giep Franzen, Malcolm Gladwell, Daniel H. Pink, Evian Gordon, Richard Barrett Rokeach, Schwarz, Steven Reiss, Geert Hofstede, Joke Openhuizen, en Patrick Vynck.
Tijdens de ontwikkeling van de test (uitproberen, testen en valideren) kwam ik er achter, hoe leuk en waardevol het eigenlijk is om kennis te nemen van iemand’s drijfveren en waarden. Zonder uitzondering hebben al deze gesprekken direct geleid tot de essentie van hoe iemand in het leven staat en het hem of haar nu vergaat. Daarbij heb ik ervaren dat dit inzicht een perfecte basis biedt om daarop te reflecteren. En, te ontdekken wat het dan is, waardoor mensen zich momenteel wel of juist niet optimaal gelukkig voelen en in flow met de huidige situatie zijn. Ook is het een perfect hulpmiddel gebleken om tot een concreet plan van aanpak te komen om daar iets aan te doen. En juist dat: ‘het vergroten van het geluk en succes dat we in ons leven ervaren‘, vormt nu mijn hoogste doel en belangrijkste motivatie om hiermee door te gaan. Lees meer over Rudmer
- Mijn sterkste drijfveer is: ZELFACTUALISATIE
Zoals de naam van deze drijfveer al doet vermoeden, heb ik een relatief groot verlangen naar zelfredzaamheid: In mijn werk wil ik mijzelf graag continue blijven ontwikkelen door nieuwe kennis en ervaring op te doen. Met deze nieuwe inzichten en verbeterde vaardigheden wil ik graag goed en steeds beter in staat zijn om op mijzelf terug te kunnen vallen als dat nodig is. - Mijn één na sterkste drijfveer is: ZELFSTURING
Daarnaast verlang ik naar zelfsturing. Ik wil graag de vrijheid hebben om zelf invulling geven aan mijn (dagelijkse) werkzaamheden en daar graag ook zelf de verantwoordelijkheid over dragen. - Mijn derde drijfveer is COLLECTIEVE ACTUALISATIE
Ook verlang ik naar een situatie, waarin iedereen vanuit zijn kracht kan leven en dat we vanuit daar liefdevol met elkaar kunnen omgaan. Zo kunnen we niet alleen zorgen voor ons eigen geluk, maar ook voor het geluk van een ander. Al het innerlijke werk dat ik verricht, krijgt voor mij pas echt betekenis als de wereld er beter van wordt. - Mijn vierde drijfveer is: REGIE VOEREN
Tot slot, verlang ik naar beheersbaarheid (controle). In mijn werk wil ik graag een belangrijke rol vervullen in het team en/of de organisatie waar ik werk hetgeen mij aanzien en zeggenschap oplevert, wanneer het over tactische en strategische, of operationele beslissingen gaat.
- Mijn sterkste sociale drijfveer is: ZELFONTPLOOIING (AUTONOMIE)
Mijn motivatie en bereidheid om met anderen samen te werken is het grootst als zij mij de mogelijkheid en het vertrouwen bieden en mij stimuleren om mijzelf te blijven ontwikkelen. Stilstand ervaar ik wat dat betreft als achteruitgang en doet afbreuk aan mijn motivatie om met anderen goed samen te (blijven) werken. - Mijn één na sterkste sociale drijfveer is: ONGEBONDENHEID (AUTONOMIE)
Daarbij werkt het voor mij het best als de ander mij de mogelijkheid biedt, stimuleert en het vertrouwen geeft om mijn eigen keuzes te maken en zelf te bepalen wat ik gaat doen, wanneer ik dat doen en ook hoe ik dat doe. Lekker Fries en eigengereid dus. Maar ter nuancering: Dit wil echter niet zeggen dat ik helemaal niet naar anderen luister of hun advies ter harte neem. Dat doe ik wel, alleen werkt het dan wel hebt beste als ik er zelf ook iets in zie, bijvoorbeeld omdat het helpt om een betere wereld te creëren, of mijzelf te ontwikkelen. - Mijn derde sociale drijfveer is: EERLIJKHEID
Als ik samenwerk met anderen dan is het belangrijk voor mij om het gevoel te hebben dat er sprake is van eerlijkheid en gelijkwaardigheid. De winst van de één, mag wat mij betreft niet ten koste gaan van het verlies van de ander. Mijn bereidheid om met de ander samen te werken is daarom het grootst als er een morele gedragscode wordt gehanteerd dat helpt om een eerlijke situatie te creëren voor iedereen. - Mijn vierde sociale drijfveer is: STATUS
Als ik samenwerkt met anderen dan is het belangrijk voor mij om het gevoel te hebben dat ik door diegene als een belangrijk/ waardevol persoon wordt gezien, waardoor er ook wordt geluisterd naar mijn mening, gedachten en/of oplossingen die ik aandraag.
- VRIJHEID
Mijn belangrijkste waarde is ‘vrijheid’. Ik wil mij graag vrij voelen van verplichtingen en het liefst zelf invulling geven aan mijn eigen doen en laten, zonder dat ik hierin wordt beperkt door iets of iemand. Een echte eigengereide Fries dus. - ONTDEKKEN
Mijn tweede waarde is ‘ontdekken’. In het dagelijks leven en ook in mijn werk, is het voor mij erg belangrijk dat ik de wereld om mij heen kan blijven verkennen. En, dat ik regelmatig nieuwe ontdekkingen kan opdoen die mijn horizon verbreden. - KENNIS
Mijn derde waarde is ‘kennis’. Daarbij vind ik het enorm belangrijk om hetgeen wat ik waarneem, te kunnen begrijpen: Hoe zit dat dan? Hoe komt het dat de situatie is, zoals die is? Hoe werkt dat dan precies? En wat kun je hier eventueel aan doen, met welk effect? Om deze reden hecht ik veel waarde aan kennis en dat ik continue nieuwe dingen kan blijven leren, waarmee ik mij kennis kan vergroten. En uiteindelijk, mijn zelfredzaamheid kan borgen. - CREATIVITEIT
Mijn vierde waarde is ‘creativiteit’. Helmaal enthousiast wordt ik, als ik iets nieuws heb ontdek, begrijk hoe het zit en dan nieuwe ideëen kan bedenken en/of originele oplossingen kan bedenken, om te komen te een verbeterde situatie. Zoals het ontwikkelen van een nieuwe drijfverentest biujvoorbeeld. - VAARDIGHEID
Mijn vijfde waarde is ‘vaardigheid’. Ik ben best wel perfectionistisch. Als ik ergens voor kies om iets te doen, dan beeld ik mij graag van te voren in wat het moet worden, hoe het eruit moet komen te zien en hoe ik daartoe moet komen. En als ik hetr dan doe en heb gedaan dan wil ik ook graag een maximaal resultaat en dat het voldoet aan dat beeld dat ik van te voren heb geschetst. Enerzijds omdat ik dit vaak zie als een mooie uitdaging: lukt mij dit? En anderzijds omdat ik enorm van kan genieten van een mooi resultaat. - PRESTEREN
Mijn zesde waarde is ‘presteren’. Ik denk dat ik deze waarde heb ontwikkeld, omdat ik op jonge leeftijd aan atletiek heb gedaan. Daar leerde ik al heel snel om je eigen prestaties bij te houden en hoe leuk het is om die te verbeteren. Zo kun je ziende ogen beter en sterker worden. - BIJDRAGE LEVEREN
Tot slot, heb ik als zevende waarde ‘bijdrage leveren’ gekozen, omdat ik geloof dat we hier niet alleen maar met zijn allen op deze wereld zijn. En uiteindelijk, onze planeet ook weer achterlaten aan onze kinderen. Daarom vind ik het belangrijk om daar waar het kan, een steentje bij te dragen aan het welbevinden en welvaren van anderen die hulp goed kunnen gebruiken.
Gijs Blokland
“Ik kom uit de patatgeneratie, ook wel de praktische generatie genoemd. Ik heb altijd mijn eigen ding willen doen en het ondernemerschap was voor mij dan ook een logische keuze.“
Als (mede-)oprichter van het merkonderzoeksbureau MindWorld en onder andere DataIM, Qualizorg, Roamler en The Orange Factory was Gijs de meest logische en aangewezen keuze en technische partner voor mij om dit nieuwe avontuur mee te starten.
Mede dankzij zijn deskundigheid, ervaring, ondernemende karakter en de hulp van zijn bedrijf DataIM, is het gelukt om een innovatieve online drijfverenstest te ontwikkelen die niet alleen leuk is om te doen, maar ook nog eens een nóg zuiverder beeld van de werkelijkheid oplevert, omdat er gebruik wordt gemaakt van intuïtieve onderzoekstechnieken. En die perfect werkt op elk gewenst device: desktop, tablet en smartphone. Lees meer over Gijs
- De sterkste drijfveer van Gijs is: ZELFACTUALISATIE
Gijs heeft een relatief groot verlangen naar zelfredzaamheid. Hij wil graag op zichzelf kunnen terugvallen, doordat hij over de juiste kennis, vaardigheden en/of ervaring beschikt, waarmee hij in elke situatie juist kan oordelen en adequaat kan handelen. - De één na sterkste drijfveer van Gijs is COLLECTIEVE ACTUALISATIE
Ook verlangt hij naar een situatie waarin iedereen vanuit zijn kracht kan leven en dat we vanuit daar liefdevol met elkaar kunnen omgaan. Zo kunnen we niet alleen zorgen voor ons eigen geluk, maar ook voor het geluk van een ander. Al het innerlijke werk dat hij tot nog toe heeft verricht, krijgt voor hem pas zijn volle betekenis als de wereld er beter van wordt. Dit streven uit zich in het verlangen om betekenis te hebben en dienstbaar te zijn aan de wereld en de mensen om hem
heen.
- De sterkste sociale drijfveer van Gijs is: ZELFONTPLOOIING (AUTONOMIE)
De motivatie en bereidheid van Gijs om met de ander samen te werken is het grootst als de ander hem de mogelijkheid biedt, stimuleert en het vertrouwen geeft om zichzelf te ontwikkelen. - Zijn één na sterkste sociale drijfveer is: EERLIJKHEID
Als hij samenwerkt met anderen dan is het belangrijk voor hem om het gevoel te hebben dat er sprake is van eerlijkheid en gelijkwaardigheid. De winst van de één, mag wat hem betreft niet ten koste gaan van het verlies van de ander. Zijn bereidheid om met de ander samen te werken is daarom het grootst als er een morele gedragscode wordt gehanteerd dat in lijn ligt met zijn eigen morele kompas.
- PRESTEREN
Gijs is erg amitieus. Hij wil graag het beste uit zichzelf halen en zijn persoonlijke doelen realiseren door een resolute en gedreven aanpak te hanteren bij alles wat hij doet. - CREATIVITEIT
Daarbij wordt hij enthousiast als hij originele oplossingen kan bedenken, nieuwe ideeën kan aandragen en plezier kan beleven aan het tot uitvoering brengen ervan. - VOORUITGANG
Ook vindt hij het belangrijk om ontwikkelingen en innovaties na te kunnen streven die leiden tot een verbetering van de situatie. - VRIJHEID
Gijs wil zich graag vrij voelen van verplichtingen en zelf invulling geven aan zijn eigen doen en laten, zonder dat hij hierin wordt beperkt door iets of iemand. - KENNIS
Daarnaast is het belangrijk voor Gijs dat hij nieuwe dingen kan leren en dat hij zijn kennis kan vergroten over zaken die er voor hem toedoen en die helpen om zijn zelfredzaamheid te bortgen en vergroten. - ONTDEKKEN
Ook is het belangrijk voor Gijs dat hij de wereld om zich heen kan ontdekken en daarmee zijn horizon verbreden. - VAARDIGHEID
Gijs wil graag ergens goed in zijn en zijn vaardigheden verbeteren, die helpen om zijn zelfredzaamheid te borgen en vergroten.
Adriá Ferrer Castro
“Ik ontwikkel graag innovatieve oplossingen die fundamenteel goed in elkaar steken.”
Voor de daadwerkelijke ontwikkeling, implementatie en beheer van de online drijfverentest en de online recruitment tool Mijn.scarfforce heeft DataIM op haar beurt weer de hulp ingeroepen van Adriá Ferrer. Een uiterst deskundige, bekwame en ervaren software ontwerper en ontwikkelaar van innovatieve webapplicaties voor de onderzoekswereld. En expert in de programmeertalen C# (MVC and WebForms) en Javascript.
Mede dankzij Adriá is het gelukt om een innovatief online recruitment platform te ontwikkelen dat er niet alleen overzichtelijk uit ziet en goed werkt, maar ook nog eens makkelijk te bedienen is op elk gewenst device: desktop, tablet en smartphone. Lees meer over Adriá.
- De sterkste drijfveer van Adriá is: ZELFACTUALISATIE
Adriá heeft een relatief groot verlangen naar zelfredzaamheid. Hij wil graag op zichzelf kunnen terugvallen, doordat hij over de juiste kennis, vaardigheden en/of ervaring beschikt, waarmee hij in elke situatie juist kan oordelen en adequaat kan handelen. - Adriá’s één na sterkste drijfveer is: ZELFSTURING
Daarnaast verlangt hij naar zelfsturing. Hij wil graag zelf invulling geven aan zijn (dagelijkse) werkzaamheden en daar ook zelf de verantwoordelijkheid over dragen. - Adriá’s derde drijfveer is: BESTAANSZEKERHEID
Ook verlangt Adriá naar een situatie waarin hij zekerheid heeft over zijn baan, het werk dat hij doet, de organisatie waarvoor hij werkt en de toekomst die hij tegemoet gaat. Hij wil zich graag veilig en zeker kunnen voelen in een stabiele en overzichtelijke situatie en verlangt daarom naar duidelijkheid, regelmaat, continuïteit en voorspelbaarheid. - Adriá’s vierde drijfveer van is COLLECTIEVE ACTUALISATIE
Tot slot, verlangt hij naar een situatie waarin iedereen vanuit zijn kracht kan leven en dat we vanuit daar liefdevol met elkaar kunnen omgaan. Zo kunnen we niet alleen zorgen voor ons eigen geluk, maar ook voor het geluk van een ander. Al het innerlijke werk dat hij tot nog toe heeft verricht, krijgt voor hem pas zijn volle betekenis als de wereld er beter van wordt. Dit streven uit zich in het verlangen om betekenis te hebben en dienstbaar te zijn aan de wereld en de mensen om hem heen.
- Adriá’s sterkste sociale drijfveer is: ZELFONTPLOOIING (AUTONOMIE)
Adriá’s motivatie en bereidheid om met de ander samen te werken is het grootst als de ander hem de mogelijkheid biedt, stimuleert en het vertrouwen geeft om zichzelf te ontwikkelen. - Adriá’s één na sterkste sociale drijfveer is: ONGEBONDENHEID (AUTONOMIE)
Daarbij werkt het voor hem het best als de ander hem de mogelijkheid biedt, stimuleert en het vertrouwen geeft om zijn eigen keuzes te maken en zelf te bepalen wat hij gaat doen, wanneer hij zal doen en ook hoe hij dat doet. - Adriá’s derde sociale drijfveer is: ZEKERHEID
Adriá’s motivatie en bereidheid om met de ander samen te werken is het grootst als er sprake is van duidelijkheid over de situatie. Oftewel, als je kunt voorspellen hoe die zich zal ontwikkelen en je gerust kunt zijn op een goede afloop. - Adriá’s vierde sociale drijfveer is: EERLIJKHEID
Als hij samenwerkt met anderen dan is het belangrijk voor hem om het gevoel te hebben dat er sprake is van eerlijkheid en gelijkwaardigheid. De winst van de één, mag wat hem betreft niet ten koste gaan van het verlies van de ander. Zijn bereidheid om met de ander samen te werken is daarom het grootst als er een morele gedragscode wordt gehanteerd dat in lijn ligt met zijn eigen morele kompas.
- CREATIVITEIT
Het belangrijkste voor Adriá is dat hij originele oplossingen kan bedenken, nieuwe ideeën kan aandragen en plezier kan beleven aan het tot uitvoering brengen ervan. - KENNIS
Daarbij is het belangrijk voor Adriá dat hij nieuwe dingen kan leren en dat hij zijn kennis kan vergroten over zaken die er voor hem toedoen en die helpen om zijn zelfredzaamheid te bortgen en vergroten. - VRIJHEID
Ook wil Adriá zich graag vrij voelen van verplichtingen en zelf invulling geven aan zijn eigen doen en laten, zonder dat hij hierin wordt beperkt door iets of iemand. - PLEZIER
Als het even kan laat Adriá zichzelf daarnaast graag verleiden tot het doen van dingen die goed voor hem zijn door gek te doen en/of plezier te maken. - VEILIGHEID
Adriá vermijdt graag gevaarlijke situaties en fysieke risico’s en vind het belangrijk dat er beschermende maatregelen zijn genomen tegen eventuele risico’s op dit vlak. - ONTDEKKEN
Ook is het belangrijk voor Adriá dat hij de wereld om zich heen kan ontdekken en daarmee zijn horizon verbreden. - STABILITEIT
Tot slot, vindt Adriá het belangrijk dat er sprake is van een situatie waarin zonder verstoring geen verandering zal plaatsvinden.
Opdrachtgevers (o.a.)


