Employer Branding
Ontwikkel en behoud een sterk werkgeversmerk

De nieuwe medewerkers die je (in de toekomst) zoekt, kan vandaag de dag kiezen uit zo’n 250 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal nog verder toe- dan afneemt. Hoe zorg je er nu voor dat zij uit dit enorme aanbod jullie organisatie uitkiezen als hun nieuwe werkgever?
Het werkgeversmerk is een uitstekend middel gebleken om nieuw talent aan te trekken: Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat jou interessant maakt als werkgever, hoe beter je in staat bent om de beste mensen uit de markt te halen. Maar wat kenmerkt nu een sterk werkgeversmerk? Net als voor consumentenmerken geldt dat hoe beter (sterker) het werkgeversmerk appelleert aan de interne drijfveren van potentiële medewerkers, hoe groter de emotionele relevantie en hoe aantrekkelijker de werkgever. Oftewel, hoe beter eeen werkgever potentiële medewerkers in staat stelt om hun eigen ambities te realiseren, des te relevanter, waardevoller en aantrekkelijker deze werkgever voor hen is.
Met de Employer Brand Scan meet je op een snelle en leuke manier inzichtelijk welke waarden potentiële medewerkers wel en niet associëren met jouw werkgeversmerk. En alszodanig, aan welke drijfveren je als werkgever invulling geeft en met welke intensiteit. De scan laat in één oogopslag zien wat de gepercipieerde huidige emotionele betekenis en relevantie van het merk is en levert concrete inzichten en praktische handvatten op, waarmee je die gericht versterkt.
ZORG ERVOOR DAT JE RELEVANT EN AANTREKKELIJK BLIJFT VOOR HET WERKZOEKENDEN EN HET AANTREKKEN VAN NIEUW TALENT, DOOR ALS WERKGEVER AANSLUITING TE BLIJVEN HOUDEN BIJ HUN DRIJFVEREN EN WAARDEN.
In 4 stappen een emotioneel relevant en aantrekkelijk werkgeversmerk

1. Leg de beoogde Emotionele Merkrelevantie vast
- Gebruik de fysieke waardenkaarten om te bepalen en/of inventariseren welke waarden je als werkgever wilt uitdragen naar potentiële medewerkers
- Maak de beoogde emotionele relevantie van het werkgeversmerk inzichtelijk door bloot te leggen aan welke drijfveren je als werkgever een positieve invulling geeft, zodra je de beoogde waarden naleeft

2. Breng de huidige Emotionele Merkrelevantie in kaart
- Gebruik de Employer Brand Scan om te inventariseren welke waarden jouw doelgroep op dit moment daadwerkelijk met jouw werkgeversmerk associeert
- En als zodanig, aan welke drijfveren het werkgeversmerk momenteel daadwerkelijk invulling geeft

3. Maak eventuele GAPs en de groeipotentie van het merk inzichtelijk
- Vergelijk beide uitkomsten en stel vast of en in hoeverre er sprake is van een discrepancie -oftewel, een gap- tussen het gewenste en daadwerkelijke huidige merkbeeld -en dus merkrelevantie- door in kaart te brengen welke waarden onvoldoende en/of onterecht met het merk worden geassocieerd

4. Optimaliseer, versterk en borg de emotionele relevantie van het werkgeversmerk
- Optimaliseer het merkbeeld door aanwezige gaps tussen het gewenste en het daadwerkelijke merkbeeld te verkleinen
- Versterk de emotionele merkrelevantie door de waarden sterker uit te dragen die onvoldoende met het werkgeversmerk geassocieerd worden.
- Borg toekomstige emotionele merkrelevantie door aansluiting te houden bij de sterkste drijfveren en waarden van de doelgroep